دکتر محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی:
تربیت افراد مهارتی، باید اولویت اول کشور باشد / کشور باید به سمت و سوی صلاحیت حرفه ای حرکت کند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، صبح امروز نشست خبری این دانشگاه با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار گردید. در این نشست خبری که با حضور دکتر زاهدی نماینده مردم کرمان و راور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی و دکتر ایرانمنش، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برگزار شد، دکتر زاهدی گفت: نگاه من به دانشگاه جامع علمی کاربردی واقعا" نگاهیست بر اساس آموزش مهارتی که توأم با علم باشد یعنی هم علم و هم مهارت هر دو با هم اوج پیدا کند، رشد یابد و اثرگذاری داشته باشد.
وی ادامه داد: در دنیا عرف است که به ازای هر کارشناس حداقل چهار تا شش کاردان می بایست وجود داشته باشد، متأسفانه در کشور ما این نسبت کاملا" وارونه است، در حوزه های مختلف، ما به ازاء هر 4 تا شش کارشناس یک کاردان داریم. هرم وارونه آموزش عالی یکی از مهمترین آفتهای جدی در حوزه های مهارتی، فنی و فناوریست که باید اصلاح شود. کشور باید به سمت و سوی صلاحیت حرفه ای حرکت کند، کشور باید تصمیمی جدی بگیرد در استخدامها مدرک گرایی را اولویت اول قرار ندهد، در ارتقاء ها در دستگاه های مختلف دولتی، و حتی بخش خصوصی، مدرک ملاک نباشد، بلکه مهارت افراد ملاک باشد. وی افزود: حتما" آگاهی دارید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، استخدام کاردان به راحتی انجام می شود و تقریبا" کاردان بیکار وجود ندارد، بعد از آن کارشناس، درصد بیکاران کارشناس خیلی کم است، جالب است بدانید که وقتی افراد مدارک فوق لیسانس و دکتری اخذ می کنند، استخدام به مراتب سخت تر می شود، بازار کار برای آنها کمتر است. دکتر زاهدی ادامه داد: یک اصطلاحی دارند که می گویند شخص بیش از حد واجد شرایط شده است و شرایط لازم برای برخی از مشاغل را ندارد. لذا دستگاه ها زیر بار استخدام فی البداهه افراد با مدارک دکتری یا فوق لیسانس نمی روند، مگر یک سری مشاغل خاص علمی نظری. برای همین جاذبه برای ادامه تحصیل در دوره های فوق لیسانس و دکتری بسیار کم است. دکتر زاهدی تصریح کرد: این موضوع در کشور ما برعکس می باشد و همه ولع دارند تا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل نمایند و مدرک بگیرند. باید با این نوع نگاه به تحصیل مبارزه شود، این مبارزه در بحث صلاحیت حرفه ایست. باید صلاحیت حرفه ای بیاید و جایگزین این مدرک بشود. مدرک تحصیلی تنها یکی از عوامل موثر در صلاحیت حرفه ای است، نه اینکه کل آن را در بگیرد، اینجاست که تربیت افراد مهارتی، باید اولویت اول کشور باشد. وقتی این نگاه را حاکم کنیم آنوقت طبیعتا" جاهایی مثل دانشگاه جامع علمی کاربردی، جایگاه واقعی خود را پیدا می کنند. و آمایش سرزمین در این حوزه می تواند کمک کند.
تأکید بر صلاحیت حرفه ای در برنامه هفتم توسعه/ دانشگاه جامع علمی کاربردی احکام خود را ارایه نماید
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از کارهایی که ما باید به عنوان نماینده مجلس در برنامه هفتم توسعه انجام دهیم، این است که بر صلاحیت حرفه ای تأکید کنیم، یعنی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در پایان برنامه هفتم توسعه، به هیچ عنوان استخدامی جدای از صلاحیت حرفه ای بخش دولتی و خصوصی نداشته باشیم. چرا باید قریب 40 درصد دانش آموختگان دانشگاه های ما بیکار باشند، دلیل اصلی آن این دو موضوع است که اول ما آمایش سرزمینی درستی انجام ندادیم، و دوم آموزش مهارتی را درست انجام ندادیم، و هنگامیکه این دو اصل را با هم ترکیب کنیم، به این معنیست که ما صلاحیت حرفه ای را در کشور ملاک عمل قرار نداده ایم. دکتر زاهدی افزود: اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس برنامه های هفتم توسعه، احکامی با رویکردهای مهارتی دارد، به اینجانب ارایه نمایند تا در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم طرح شوند و مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.
واگذاری به دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بجای تعطیلی
دکتر زاهدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعطیلی و یا ادغام برخی دانشگاه های کشور گفت: با توجه به مصوبات اخیر در خصوص تعطیلی برخی دانشگاه های کشور از جمله پیام نور، به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد دادم به جای تعطیلی این مراکز، بیاییم آنها را به دانشگاه جامع علمی کاربردی و یا فنی و حرفه ای واگذار کنیم. ما باید رویکرد آموزشها را تغییر دهیم و تبدیل کنیم به رویکردهای آموزش عالی مهارت محور. در جاهایی که پتانسیلی وجود دارد مثلا" در بخش کشاورزی، دامداری و یا حتی صنعت و معدن و ... و واحد پیام نوری هست که زیاد مورد استقبال قرار نگرفته، به جای اینکه واحد را تعطیل کنیم، می توانیم آنرا واگذار کنیم به دانشگاه جامع علمی کاربردی یا فنی و حرفه ای تا آموزشهایی را برگزار کنند برای مقاطع کاردانی، و اگر ضرورت داشت دوره های کارشناسی ایجاد کنند. این حتما" به نفع کشور است.
دکتر زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای، یک هدف مشترک و مهم دارند که آن هم تربیت نیروی مهارتی است، اما تاکتیک ها و روش های این دو متفاوت است. استراتژی یکی است اما تاکتیکها متفاوت است. در دانشگاه جامع علمی کاربردی تمرکز اصلی بر روی کاردانی است، تمرکز بر روی رشته هایی است که در دانشگاه های ما و حتی در دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار نمی شوند. مثلا" دوره کاردانی مکانیک خودرو، جوشکاری زیر آب و ... این دوره ها در مقاطعی ممکن است اشباع شود. مثلا" در شهربابک دوره آموزشی تخصصی در خصوص سنگ فیروزه برگزار می شود، ممکن است بعد از دو سال بازار اشباع شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی این انعطاف پذیری را دارد که بلا فاصله این رشته را تعطیل کند و رشته جدیدی متناسب با نیاز منطقه طراحی و اجرا نماید. طراحی دوره های آموزشی در بازار کار منطبق با نیازهای منطقه ای است. حتی شهر به شهر متفاوت است. اما در دانشگاه فنی و حرفه ای به این شکل نیست و رشته ها در سازمان آنها در تهران طراحی می شوند و تعطیلی آنها به این راحتی نیست.
دکتر زاهدی با بیان اینکه پنج درصد بودجه دانشگاهها الزاماً باید در امور فرهنگی و فعالیتهای فرهنگی مذهبی برای دانشجویان هزینه شود، افزود: این موضوع در بودجه دانشگاه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دانشگاهها موظف به اجرای آن هستند. وی با اشاره به اینکه در آییننامه ارتقا نیز به اساتیدی که در حوزه مشاورهای و هدایت دانشجو تاثیرگذارند، امتیاز داده میشود، بیان کرد: ارتباط عاطفی بین اساتید و دانشجو برای هدایت دانشجو بسیار اهمیت دارد.
پذیرش جدید ثبت نام برخی رشته ها به صورت تضمین اشتغال خواهد بود
طی این نشست دکتر ایرانمنش، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ضمن ارایه برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1402 به خبرنگاران گفت: آموزش های دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس آمایش و نیاز سنجی کامل صورت می پذیرد، رشته های این دانشگاه تقاضا محور هستند، نه عرضه محور. ما بر اساس نیاز شغلی جامعه آموزشها را طراحی و اجرا می کنیم. اول نیازها را احصاء می کنیم، بعد دوره های آموزشی را عرضه می کنیم. وی افزود: در ارایه مجوزها به مراکز آموزش علمی کاربردی، ابتدا بررسی می شود که از نظر امکانات، مدرس، تجهیزات کارگاهی و ... شرایط و زیر ساختهای لازم را داشته باشند و بعد مجوز صادر می شود. اکنون با توجه به سیاستگذاری جدید دانشگاه، تأسیس مرکز جدید آموزش علمی کاربردی، صرفا" با تضمین اشتغال امکانپذیر است. یعنی مرکز آموزش علمی کاربردی جدیدی راه اندازی نمی شود مگر اینکه برای دانش آموختگان آنها، شغل وجود داشته باشد و این موضوع را باید به لحاظ حقوقی تضمین کنند. خوشبختانه در استان کرمان به زودی مرکزی را با این شرایط راه اندازی خواهیم کرد.
دکتر ایرانمنش ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد ثبت نام پذیرش دانشجویان از هفته آینده شروع خواهد شد و برای اولین بار در کشور، ثبت نام برخی رشته ها به صورت تضمین اشتغال خواهد بود. فارغ التحصیلانی که به این ترتیب پذیرش می شوند اطمینان دارند که پس از اتمام تحصیل جذب بازار کار خواهند شد. این کاریست که اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز کرده و در طرح تحول آموزش عالی کشور، رویکرد به سمت مهارتی کردن دوره ها هست که با سیاستهای جدیدی که معاونت آموزشی وزارت عتف در پیش گرفته اند، دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد تا از این ظرفیت خود برای استفاده در بخش آموزشهای مهارتی فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه های کشور بکار گیرد.
مهمترین برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در ادامه این نشست گفت: مهمترین برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری، حول سه محور انجام می شوند. طرح "آباد" یکی از آنهاست که دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز نموده، و برنامه آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در محیط واقعی کار را در دست اجرا قرار داده. بر اساس این طرح در تلاش هستیم که نقص مهارتی که در برخی دانش آموختگان وجود دارد تا بتوانند وارد بازار کار شوند، با آموزشهای کوتاه مدت و پودمانی رفع کنیم.
دکتر ایرانمنش افزود: موضوع مهم دیگر که برای اولین بار در کشور انجام می شود، پذیرش دانشجو با تضمین اشتغال است، که برای شروع درصد محدودی از رشته هایی که امکانپذیر بود، برای صنایعی که دارای مراکز علمی کاربردی بودند مقرر شد درصدی از داشنجویان را با تضمین اشتغال پذیرش نمایند، وی ادامه داد: مسأله دیگر که دانشگاه به عنوان مجری وزارت عتف در دست اقدام دارد، موضوع صلاحیت حرفه ای است. صلاحیت حرفه ای 8 سطح دارد که سطوح اول تا چهارم تا سطح دیپلم بر عهده آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای می باشد، و از سطح 4 تا 8 برای سطوح بالاتر از دیپلم نیز بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت می باشد که مجری آن در وزارت علوم، دانشگاه جامع علمی کاربردی است و در این خصوص زیرساخت آن از سال 1396 در دانشگاه ایجاد شده، کمیته هایی برای ارزیابی صلاحیتهای شغلی، کمیته هایی برای طراحی آزمونها و ارزیابی صلاحیت ها شکل گرفته، تفاهم نامه هایی با چند موسسه از جمله شرکت آذین خودرو ، اتحادیه صنف آسانسور، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و موسسات دیگری تفاهم نامه هایی برای صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای منعقد شده است.
