به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛
سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان
به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان پیش از خطبههای نماز جمعه کرمان، به تشریح دستاوردها و برنامههای آینده دانشگاه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان، دکتر مسعود ایرانمنش، رئیس واحد استانی جمعه 27 مهرماه پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان، ضمن اهدای سلام و درود به روح مطهر شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت شهید سید حسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان، شهید قدس اسماعیل هنیه و شهید سرافراز مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تبریک پیروزیهای اخیر رزمندگان جبهه مقاومت و رزمندگان سپاه اسلام در عملیات وعده صادق 2 اظهار داشت: میعادگاه نمازجمعه جایگاه مقدسی برای جهاد تبیین و ارائه گزارش عملکرد توسط مسئولان است ، امروز بمناسبت سالگرد سی و سومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خدمت شما مردم عزیز رسیدم تا گزارشی از عملکرد این دانشگاه را ارائه نمایم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان گفت: این دانشگاه محصول انقلاب اسلامی و تجربه جنگ تحمیلی 8 ساله است. بعد از پایان جنگ تحمیلی در سال 13۷1 به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز و بازسازی کشور، طرح تأسیس دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و به تصویب رسید.
دکتر ایرانمنش افزود: همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری در فرمایشات ابتدای سال تأکید فرمودند که با تقویت و جدی گرفتن مسئله تولید، مشکلات تورم و اشتغال حل میشود و این موضوع مستلزم 2 عامل اصلی یعنی توسعه سرمایه گذاری مادی و سرمایه گذاری انسانی - یا همان نیروی متخصص و ماهر – است که در مبحث سرمایه انسانی برای تربیت نیروی متخصص و ماهر، لازم است آموزش ها کاربردی باشند. آموزش های کاربردی نیازمند تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی با تغییرات پرشتاب محیطی، بهرهمندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی به عنوان موتور محرک برای خلق دانش و تلفیق آن با توانایی شغلی و همچنین پیوند بین دنیای آموزش با دنیای کار می باشد و به این ترتیب ضرورت دارد متولیان آموزشهای عالی مهارتی برای تحقق آن مجدانه نقشآفرینی نمایند.
وی ادامه داد: بر این اساس دانشگاه جامع علمیکاربردی تلاش نموده، طلایهدار حرکت عظیمی در کشور باشد که با تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارتآموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی و همچنین توجه به معارف دینی و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ به عنوان دانشگاه مهارت آفرین، علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده و به جنگ با داعش بیکاری شتافته است. این دانشگاه سعی نموده دانش آموختگانی تربیت نماید که الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان، آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت میکند که برای تحقق این هدف دانشگاه برنامه هایی را در طول 3 سال گذشته در دستور کار خود قرار داده و اجرا نموده است که این برنامه ها شامل برنامه ریزی برای اجرای آموزشها براساس آمایش و نیاز سنجی بازار کار، پذیرش دانشجو و توسعه مراکز آموزش علمی کاربردی بر اساس تضمین اشتغال، برنامه ریزی برای اشتغال کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی با اجرای طرح ملی آباد-آموزش برای اشتغال دانش آموختگان-، توجه به کیفیت آموزشها و تضمین آن با اجرای طرح جامع نظارت هوشمند، حرکت در جهت توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و تضمین احراز شرایط شغل تخصصی با استقرار نظام صلاحیت حرفهای می باشد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان تأکید کرد: باتوجه به تغییرات چشمگیر در ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و اﻃﻠﺲ ﻣﺸﺎﻏﻞ کشور، برنامه ریزی شد تا نیازهای احصا شده هر استان با بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر دوش دولت و تا دستیابی به محصول با کیفیت که همان دانشآموخته متبحر است، میسر شود. در 3 سال اخیر این دانشگاه برای ساختن ریلهایی که این مسیر پر پیچ و خم را هموار نماید تلاشهای بسیاری نموده، که هر یک به لطف پروردگار دستاوردهای ماندگاری برای میهن اسلامی به همراه خواهد داشت.
دکتر مسعود ایرانمنش بیان نمود: دانشگاه جامع علمیکاربردی همسو با سیاست های کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده مبنی بر پاسخگویی به نیاز فعلی و آتی بازار کار و با درک اهمیت آمایش سرزمین، از سال 1400 تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد. سندی که اجرای آن دستاوردهای حائز اهمیتی را به دنبال داشته است. در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر منطقه و استان تهیه و مبنای پذیرش های دانشگاه قرار گرفته است. پیاده سازی و تمرکز بر سند فوق طی 4 پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل های فاقد تقاضا و نیاز بازار کار و کاهش آنها از 8 هزار و 775 رشته محل در پذیرش مهر 1401 به 4 هزار و 409 رشته محل در پذیرش مهر1403 گردیده است.
وی با عنایت به اینکه ماهیت آموزش های علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازار کار و حوزه های شغلی است، عنوان کرد: روزآمدی این نوع از آموزش ها همگام با تحولات شغلی و تکنولوژیکی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. براین اساس با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار و با بهره گیری از نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمیکاربردی، 125 عنوان رشته جدید در زمینههای فناوری اطلاعات، تعمیرات تجهیزات پزشکی و حوزه ورزشی تدوین شد.که با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال 1401 متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمیکاربردی سراسر کشور در حال اجراست.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان یکی از چالشهای مهم کشور را اشتغال جوانان و بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی دانت و اظهار داشت: این دانشگاه به عنوان یکی از بازوان اجرایی آموزش های عالی، همسو با سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی سال 1390 مقام معظم رهبری مدظله العالی و در جهت تحقق تکالیف تعیین شده در برنامههای توسعه مبنی بر ارتقای سهم آموزش های مهارتی به ویژه برنامه ششم و هفتم توسعه کشور، با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگو های مطلوب آموزش های شغلی را طراحی نمود تا در اشتغال اثربخش نقش آفرین باشد و با این رویکرد اگرچه طراحی، تدوین و اجرای آموزش های عالی علمی کاربردی باتوجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام میشود که نتیجه آن اشتغال قریب به 93 درصد دانش آموختگان این نظام بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نگرش جدید طی مشارکت همه ذی نفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند و بر این اساس با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع، نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد به گونهای که با اجرای آن زمینه های همکاری مشترک برای اجرای دوره های علمی کاربردی در صنایع برجسته و مطرح بخش غیردولتی متناسب با نیاز هر استان به شیوه آموزش در محیط واقعی کار فراهم شده است.
دکتر ایرانمنش ادامه داد: با کمال افتخار اعلام می دارم که طی دو سال اخیر، اشتغال بیش از 15 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است. این برنامه برای مراکز آموزش علمیکاربردی موجود نیز در ایجاد رشته های جدید مدنظر قرار می گیرد.
وی افزود: تدبر در این موضوع که هر چند دانشگاه ها متولی ایجاد اشتغال برای خروجی های خود نیستد، اما لازم است کارکرد آن ها به گونهای بازنگری شود تا در صورت وجود شرایط عمومی اشتغال از جمله اراده و خواست فرد، متضمن اشتغال باشند، موجب شد تا این دانشگاه با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و با نگاهی آسیبشناسانه، نیاز انبوه فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها به مهارتآموزی برای ورود به بازار کار و ضرورت توانمندسازی شاغلین بخش های مختلف را تشخیص داده و با هدف پاسخگویی به مقتضیات حوزه های شغلی و تغییرات مداوم آن، طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان -آباد- را طراحی نماید و در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه 50 هزار دانشآموخته بیکار سهیم شود.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: طرح آباد با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خردادماه سال جاری، تحول جدی را در فرآیندهای جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع به دنبال خواهد داشت. در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت 250 هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده است، اعلام آمادگی کردهایم چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزشهای تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاهمدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار میرود. نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشمگیر ارایه این آموزشهای توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
دکتر ایرانمنش یکی از مشکلات مهم امروز بازار کسب وکار را عدم وجود توانمندی و مهارت لازم نیروی انسانی برای کاربرد تجهیزات و امکانات دانست و اظهار داشت: برای رفع این معضل لازم است شاغلین هر بخش شرایط احراز شغل تخصصی خود را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند. این دانشگاه با تجربه همکاری در جوار صنایع مختلف به این حوزه ورود کرده و طی تعامل با بخشهای مختلف به نحوی که دنیای بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت حرفهای به دنیای آموزش منتقل و پاسخ را از آن دریافت می نماید، در حال حاضر با درخواست متولیان شغلی غیر دولتی احراز صلاحیت شاغلین حوزههای مرتبط نیز در حال انجام است.
وی برنامه دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی را اجرای طرح جامع نظارت هوشمند عنوان کرد و گفت: از آن جایی که تضمین کیفیت آموزشها و حفظ و تداوم آن موجب ارتقای مؤلفههایی چون ایجاد امید اجتماعی، تحقق مسئولیتپذیری ملی و اشتغالپذیری است، طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در این دانشگاه آغاز شده است، با اجرای این طرح فرآیند آموزش بصورت مداوم رصد شده و اصلاح فرآیندها جایگزین تصمیمات دفعی و مقطعی خواهد شد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در خاتمه اظهار داشت: انشاالله سفیران ترویج اشتغال و کارآفرینی جامعه دانشگاهی باشیم، لازم است تاکید نمایم که تمامی دستاندرکاران نظام آموزش عالی علمیکاربردی با تمام توان تلاش مینمایند در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری، دانش آموختگانی را تربیت نمایند که با اثربخشی در حوزههای شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور عزیزمان را در پهنه منطقهای و جهانی فراهم نمایند بنابراین اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزش های مهارتی یا حرفهآموزی هدایت کنیم.
