برنامه های درسی علمی كاربردی60 درصد عملی و 40 درصد تئوری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، دكتر فضل اله طالبی ، مدیر برنامه ریزی درسی و تأمین منابع آموزشی دانشگاه با اعلام این خبر اظهار داشت : از نکات قابل توجه در طراحی برنامه های درسی ، جهت گیری ساعات و واحدهای عملی برنامه درسی است كه براساس استاندارد های موجود 60 درصد آن عملی و40 درصد واحدها وساعات به مباحث نظری اختصاص دارد ، همچنین تعیین استانداردهای آموزشی و شرایط یادگیری مطلوب هر درس شامل ویژگیهای مدرس ، فضا و تجهیزات مورد نیاز برای آن درس ، نحوه ارائه درس ، پاسخگویی به نیازهای بازار کار ، تصویب درس کارآفرینی در شورای برنامه ریزی درسی و الزام به گذراندن این درس برای کلیه دانشجویان علمی کاربردی و جهت گیری درس مورد نظر در تدوین طرح تجاری و در کنار آن آموزش ها وکارگاه های آموزشی B.P و اعطای وام خود اشتغالی به دانشجویان ، زمینه و بستر لازم جهت توجه جدیتر به نیازهای بازار کار جلب شد.دكتر طالبی افزود : استفاده از تمامی متخصصان حوزه های شغلی و مدرسان علمی كاربردی درسطح كشور برای تدوین برنامه درسی در قالب كمیته های علمی تخصصی مورد توجه دانشگاه جامع علمی كاربردی می باشد. وی در ادامه گفت : در حال حاضردر كنار بهره مندی از متخصصان دستگاه های اجرایی 85 كمیته تخصصی تدوین برنامه درسی فعال نیز در سطح كشور وجود دارد. وی تصریح كرد : برنامه درسی علمی كاربردی پس از تصویب در مراجع ذیصلاح قابلیت اجرائی خواهد داشت ، نكته قابل توجه این است كه به هنگام اجرا علاوه بر بررسی صلاحیت های آموزشی شامل محیط آموزشی ، امكانات وتجهیزات ، مدرسان و... ، نیاز واقعی بازار كاربه لحاظ زمانی بعنوان یك اصل موردتوجه قرارمی گیرد در این راستا تاكنون بالغ بر 761 برنامه درسی در نظام علمی كاربردی تدوین و براساس نیاز اجرا شده است. دكتر طالبی افزود : هماهنگ ساختن برنامههای درسی علمی كاربردی با نیازهای مشاغل ، به روز نمودن مطالب آموزشی ، مرتبط ساختن برنامهریزی درسی با روند تحولات فناوری ، آگاهی از ضعف ها و كاستی های برنامههای آموزشی و به روز رسانی برنامه های درسی از اهداف بازنگری رشته ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی است در این فرآیند ابتدا برنامه های درسی بر اساس شاخص هایی نظیر نظرات اصلاحی و مشکلات انتقال یافته از مراکز، مدیریت ها و مدرسان ، سرعت تحول شغلی ، طول عمر برنامه های درسی ، فراوانی دانشجوی هر برنامه درسی ، فراوانی اجراء هر برنامه درسی اولویت بندی می شوند و سپس اطلاعات روز مراکز دانشگاهی ، بین المللی و بازار کارو مکاتبات رسیده از مراکز، مدیریت نظارت و جمع آوری و پردازش شده و دراختیار كمیته های علمی تخصصی برای بازنگری قرار می گیرند . مدیر برنامه ریزی درسی و تأمین منابع آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه اظهار داشت : در این راستا تاكنون 95 برنامه درسی در نظام علمی كاربردی مورد بازنگری قرار گرفته اند.
