طراحی 100 رشته جدید پودمانی در قالب دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی

۱۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۵۱۵۹ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۷۸
  رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : تاپایان سال، بیش از100 رشته جدید برای دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی در قالب پودمان ها طراحی می شود . ​
طراحی 100 رشته جدید پودمانی در قالب دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : تاپایان سال، بیش از100 رشته جدید برای دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی در قالب پودمان ها طراحی می شود .
عبدالرسول پورعباس در حاشیه همایش تبیین نقش آموزش در حماسه اقتصادی در جمع خبرنگاران ، افزود : تاکنون12 شغل رشته در این زمینه تصویب شده است و تا هفته آینده شش شغل رشته دیگر تصویب می شود .
وی گفت: این کار بر این اساس انجام می شود که در آموزش های تحصیلی بازنگری کردیم و در قالب دانشگاهی مهارتی پیش می رویم .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه انجام طرح سازماندهی رشته‌های پودمانی می‌تواند تمام مشاغل کشور را هدف‌گذاری کند ، افزود : در این فصل پودمان‌ها به شکل انعطاف‌پذیر در هر نقطه از کشور قابل جابجایی است و دانشجویان دیگر مشکل انتقال مکان تحصیل را ندارند.
دکتر پورعباس تصریح کرد : البته در حوزه آموزش‌های نظری نیز بخش‌های آموزشی کشور که منجر به تولید علم می‌شود، تقویت می‌شود و حلقه مفقوده پیوند صنعت و دانشگاه در آموزش‌های تحصیلات تکمیلی مهارتی مورد توجه قرار گرفته است که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌توانند در پروژه‌های علمی سهیم باشند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی با اعلام اینکه نظام استادی و شاگردی برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای و برگزاری دوره های کوتاه مدت در قالب دوره های کاردانی پیوسته و کاردانی پودمانی علمی کاربردی نیز آغاز شده است ، گفت : در این نظام ، استادان باتجربه رشته های مختلف را که ممکن است تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند به شکل استاد خبره دانشگاهی جذب می کنیم تا به تربیت دانشجو مشغول شوند .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود : در این دوره ها افراد را برای مشاغل مورد نظر دستگاه های اجرایی تربیت و رشته و محتوای درسی مورد نیاز را احصا می کنیم .
پورعباس گفت : تلاش می کنیم 30 درصد آموزش با دانش پایه و 70 درصد دیگر با آموزش در محیط کار انجام شود تا دانشجو هنگام تحصیل مهارت های مورد نیاز شغل را کسب کند و می تواند بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل در همان محل مشغول به کار شود .
وی افزود : به نظر ما اگر کسی در دوره های مهارتی آموزش ببیند در بدو ورود به کار نیاز به آموزش تکمیلی ندارد و می تواند بعد از گذشت مدتی از شروع کار خود برای ارتقای شغلی در دوره های تکمیلی شرکت کند .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : مردم متوجه شده اند که اگر هدف آنها تولید علم و رسیدن به آموزش عالی باشد باید وارد دوره های نظری شوند و اگر قصد گرفتن یک شغل خوب داشته باشند باید آموزش مهارتی ببینند .
پورعباس افزود : به همین دلیل می بینیم در دوره های نظری ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها خالی می ماند و هم اکنون در پذیرش دانشجو در دوره های مهارتی در رشته های جدید متقاضیان در صف هستند ، بگونه ای که در دوره کارشناسی ارشد مهارتی خود امسال 8 هزار متقاضی داشتیم .
وی گفت : سهم نیروی انسانی در توسعه اقتصادی کشورها 60 درصد است و همه کشورها به این ظرفیت توجه می کنند و نظام آموزشی ما برای تربیت نیروی ماهر برای شغل بخصوص طراحی می شود .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود : هم اکنون در رشته برق 110 شغل احصا کرده ایم و پذیرش دانشجو در این رشته برای این مشاغل انجام می شود و بسیاری از این افراد پس از آموزش در محیط کار جذب همان محیط می شوند .
پورعباس ادامه داد: در حال حاضر با اجرای طرح سازماندهی جدید بیش از 600 مرکز علمی کاربردی جدید را سازماندهی کردیم.
وی افزود: تحول اساسی دیگر بر این بخش نیز آموزش ضمن خدمت برای 20 میلیون جمعیت شاخص کشور است ، به طوری که پیش‌بینی شده است هر فرد حداقل دو مقطع تحصیلی را در حوزه مهارتی در دوران خدمت خود پشت سر بگذارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از ایجاد 10 مرکز رشد در دانشگاه‌های علمی کاربردی خبر داد و گفت: پیش از این مراکز رشد در کنار دانشگاه‌ها بود ولی قصد داریم آن را به کارخانجات نزدیک‌تر کنیم تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.