فقط 15 درصد دانشجویان کشور، دانشجوی مهارتی هستند

۳۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۵۳۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۳۷
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت : توسعه کمی دیگر مورد نظر ما نیست، بلکه آنچه که ما دنبال می کنیم توسعه کیفی و ارتقاء کیفیت آموزش ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
فقط 15 درصد دانشجویان کشور، دانشجوی مهارتی هستند

به گزارش روابط عمومی مرکز جامع علمی کاربردی استان کرمان، محمد حسین امید رئیس  دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه سفر خود به استان کرمان، برای بازدید از مراکز علمی کابردی ارگ جدید، به اتفاق دکتر معافی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، راهی شهر بم شد.

در ابتدای ورد به شهر بم، مراسمی با حضور فرماندار، شهردار، امام جمعه و جمعی مدیران منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در محل تالار پرستوی این ارگ برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در این مراسم اظهار کرد: بم ظرفیت های بسیار خوبی را در گذشته در بخش کشاوزی و صنعت داشته است که امروز خودروهای تولیدی این منطقه در کشور شناخته شده است.

امید افزود: بعد از تحریم ها مشکلاتی در تولید و کیفیت خودروها پیش آمد که منطقه ارگ جدید بم با گذر از این بحران ها، در حال حاضر از نظر بخش خصوصی در حال تبدیل شدن به یک قطب است.

وی تاکید کرد: صنایع تبدیلی و بسته بندی و اخیرا هم معدن جای رشد زیادی در این شهرستان  دارد و همه این ها نشان می دهد که این منطقه نیازمند نیروی ماهر و تواناست و ما در دانشگاه جامع همین وظیفه را دنبال می کنیم.

فقط 15 درصد دانشجویان کشور، دانشجوی مهارتی هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: در سال های اخیر دانشگاه های زیادی در استان کرمان تاسیس شده است  و از این جهت در استان کرمان مشکلی وحود ندارد ولی واقعیت این است از حدود 4 میلیون و 200 هزار دانشجویی که در کشور وجود دارد فقط حدود 15 درصد آن ها دانشجوی مهارتی هستند.

امید یادآور شد: واقعیت این است که حتی در دانشگاه تهران که اولین دانشگاه کشور است نیز دانشجوی مهارتی تربیت نمی شود، هر چند از لحاظ کیفیتی این دانشگاه در کشور رتبه برتر را دارد ولی نیاز است که دانشجویان قبل از ورود به عرصه کار دوره های آمادگی را بگذرانند.

وی افزود: به همین دلیل دولت سرمایه گذاری کرده است که دانشجویان قبل از ورود به بازار کار دوره های کوتاه مدتی را طی کنند و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل ویژگی های آن که پویایی و انعطاف پذیری است می توانیم نیازهای مهارتی مناطق را تامین کنیم.

دانشگاه علمی کاربردی برای همه مشاغل ایران، آموزش مهارتی دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی در کمتر از یک سال می توانیم بر اساس ضرورتی که برای یک شغل جدید پیش می آید برای آن شغل دوره جدید تعریف کرده و دانشجو بگیریم و ممکن است با پذیر ش دانشجو در دو دوره نیاز ما برطرف شود و دو سال دیگر یک رشته جدید بر اساس شغل جدید ارائه کنیم.

امید در ادامه مطرح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی نزدیک به 800 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناس ارشد وجود دارد و چیزی نزدیک به 450 پودمان و تک درس هم تعریف شده است که نشان می دهد  شغلی در کشور وجود ندارد که ما برای آن شغل آموزش مهارتی ندهیم.

وی خاطر نشان کرد: برای مشاغلی نیز که رشته تحصیلی برای آن ها تعریف نشده است بنا به اعلام نیاز بنگاه های تولیدی و اقتصادی، می توانیم برای دوره های بین سطوح و مقطع دار دانشجو بپذیریم و این از ویژگی های دانشگاه جامع علمی کاربردی است که هیچ دانشگاهی در کشور این ظرفیت را ندارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: تنها دانشگاهی در کشور که با اجازه وزارت علوم شورای برنامه ریزی درسی مهارتی دارد دانشگاه علمی کاربردی است و  سایر دانشگاه های کشور اگر بخواهند درس و دوره جدید تعریف کنند باید از وزارت علوم مجوز بگیرند ولی ما در دانشگاه جامع، به نیابت از وزارت علوم این کار را انجام می دهیم و این باعث تسریع در کار می شود.

امید تشریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که خودش می تواند گسترش دهد و سایر دانشگاه ها  برای اینکه رشته ، مرکز و دوره جدیدی را دایر کنند باید به شورای گسترش آموزش عالی ارجاع دهند ولی با تنفیذ اختیاری که به ما داده شده است گسترش اختصاصی دوره های کاربردی را داریم.

ارتقاء کیفیت آموزش ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی هدف اصلی ماست

وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته رشد کمی قابل توجهی داشته است ، بنابراین توسعه کمی دیگر مورد نظر ما نیست بلکه آنچه که ما دنبال می کنیم توسعه کیفی و ارتقاء کیفیت آموزش ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: ما باید آموزش های خود را به گونه ای ارتقاء دهیم که دانش آموخته دانشگاه جامع بتواند نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه کار پیدا کند و مهارت ها دانشجوی ما باید استاندارد جهانی را داشته باشد.

همه مراکز علمی کاربردی با مجوز دانشگاه می توانند دانشجوی خارجی جذب کنند

امید، بین المللی کردن دانشگاه جامع علمی کاربردی را از اولویت های کاری خود برشمرد و خاطر نشان کرد:  ما این آمادگی را داریم که در سطوح مختلف کار بین المللی انجام دهیم و همه مراکز علمی کاربردی می توانند با مجوز دانشگاه دانشجوی خارجی جذب کنند.

وی افزود: ما در منطقه ای واقع شدیم که همسایه های ما از نظر تربیت نیروهای مهارتی از ما هم عقب تر هستند و مراکز ما می توانند در کشورهای همجوار مرکز دائر کنند و این بخش دیگری از بین المللی کردن دانشگاه جامع است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور توضیح داد: بخشی از مراکز ما که از ظرفیت لازم برخوردار هستند می توانند با شرکای خارجی دوره های بین المللی در اینجا دائر کنند تا کسانی را که تربیت می کنند در اشل بین المللی باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطر نشان کرد: در دنیا حدود 17 هزار شغل شناخته وجود دار که فقط 3 هزار شغل آن در کشور ایران وجود دارد و ما معتقدیم بخش زیادی از این فاصله را با تعریف مشاغل می توان پر کرد.

دکترمحمد حسین امید در ادامه سفر خود به شهرستان بم، از کارخانجات خودروسازی ارگ جدید و بخش های مختلف آن ها بازدید کرد.

انتهای پیام/