تربیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی تا پایان برنامه ششم توسعه
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور با بیان این مطلب که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه یک سوم این دانشجوی مهارتی را دانشگاه های علمی کاربردی تربیت می کند، این یک فرصت برای دانشگاه های علمی کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کابردی استان کرمان، "محمدحسین امید" در همایش روسای علمی کاربردی استان گفت: مشکلات دانشگاه های جامع علمی کاربردی در همه استان ها مشابه یکدیگر هستند.
وی از تاخیر اجرایی برنامه ششم توسعه سخن به میان آورد و گفت: اجرای برنامه ششم توسعه عملا 4 ساله است.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور ادامه داد: در چشم انداز برنامه ششم توسعه مقرر شد که در سال 99 جمعیت دانشجویی به 4 میلیون و 300 هزار نفر برسد اما این اتفاق در سال 95 محقق شد.
وی با بیان این مطلب که ظرفیت دانشگاه ها در سال گذشته یک میلیون و 800 هزار نفر بود که 600 هزار دانشجوی متقاضی داشته ایم، عنوان کرد: در سال 95 حدود 850 هزار نفر ظرفیت دانشگاه های جامع علمی کاربردی اعلام شد که 170 هزار دانشجو توانستیم پذیرش کنیم، به گونه ای که به طور متوسط در هر مرکز 150 دانشجو پذیرفته است.
امید با اشاره به اینکه به ازای هر 5 صندلی دانشگاه علمی کاربردی یک متقاضی وجود داشته است، تصریح کرد: جمعیت دانشجوی ما در نیمه دوم سال تحصیلی 95 از 450 هزار نفر کمتر شد و در سال 96 به زیر 400 هزار نفر رسیده است که به طور میانگین در هر مرکز ما کمتر از 400 دانشجو وجود دارد.
وی در 34 مرکز جامع علمی کاربردی استان کرمان 11 هزار دانشجو وجود دارد، اظهار کرد: سیر نزولی متقاضیان دانشجویان در دو برنامه توسعه ادامه دارد.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور تربیت دانشجویان مهارتی را از فرصت های ایجاد شده در برنامه ششم توسعه برای دانشگاه های جامع علمی کاربردی دانست و عنوان کرد: در ابتدای برنامه ششم توسعه حدود 20 درصد جمعیت دانشجوی کشور باید دانشجویان مهارتی و در پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد جمعیت دانشجوی مهارتی باید تربیت و تحویل جامعه داده شود.
وی با بیان این مطلب که 1 میلیون و 200 هزار دانشجوی مهارتی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه یک سوم این دانشجوی مهارتی را دانشگاه های علمی کاربردی تربیت می کند، این یک فرصت برای دانشگاه های علمی کاربردی است.
امید از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای دانشگاه های علمی کاربردی در بودجه 96 خبر داد و مطرح کرد: دانشگاه های جامع علمی کاربردی می توانند دانشگاه های بین المللی ایجاد کنند و این موارد نشان دهنده این است که دولت از دانشگاه هایی که دانشجوی مهارتی تربیت می کنند، حمایت می کند.
وی با بیان آنکه دانشگاه های دولتی نیز در حال حاضر ظرفیت های آنها نیز به صورت کامل تکمیل نمی شود، بیان کرد: برای آنکه دانشگاه های جامع علمی کاربردی را در مسیر واقعی قرار دهیم، اهدافی را برای آنها مشخص کرده ایم.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور مامور گرایی را یکی از اهدافی که برای دانشگاه ها مشخص کرده اند، دانست و تصریح کرد: در ابتدای تشکیل دانشگاه های جامع علمی کاربردی مقرر شد که در محیط کار تاسیس شوند و هر دانشگاه براساس حرفه خود، دانشجو پرورش دهد.
وی به کاهش کد رشته ها از سال گذشته اشاره و افزود: در سال گذشته از 18 هزار کد رشته، 13 هزار کد رشته پذیرفتیم و همچنین در سال جاری 8 هزار کد رشته پذیرفیتم و در سال آینده فقط 5 هزار کد رشته پذیرفته خواهد شد.
امید توسعه کیفی را از دیگر اهداف برشمرد و ادامه داد: در بحث کیفیت اصلا کوتاه نمی آییم، دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که معاون نظارت دارد که بر مراحل تحصیل، تربیت و پذیرش دانشجو نظارت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اگر ثابت کنیم که می توانیم افراد کارآفرین و خلاق تربیت کنیم، این امر خود به اندازه کافی دلیل بر جذب دانشجو است.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور فعالیت های بین المللی از دیگر اقدامات دانشگاه جامع علمی کابردی نام برد و ادامه داد: در استان کرمان حدود 3 مرکز است که می توانند کارهای بین المللی انجام دهند، به گونه ای که می توانند دانشجوی غیر ایرانی را جذب کنند و همچنین در کشورهای دیگر می توانند مرکز دانشگاهی ایجاد کنند.
وی فناوری را هدف دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی بر شمرد و افزود: برای مراکزی توان ایجاد مرکز رشد دارند از آنها، ما حمایت خواهیم کرد، شایان ذکر است که مجوز ایجاد صندوق را نیز اخذ کرده ایم.
امید اظهار کرد: در این دوران گذار، ظزفیت سازی برای توسعه دوره های کوتاه مدت انجام دهید، قابل توجه است که مجوز آن اخذ شده است و همچنین یکی از برنامه های سال جاری ما این است که در بین مردم ارزش مهارت و هنر را فرهنگسازی کنیم.
وی با بیان اینکه اگر روزی همه ما مشتری محصول خودمان باشیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران نیز مشتری کار ما باشند، افزود: امسال در شهریور ماه هم زمان یا قبل از سایر دانشگاه ها دانشجو می پذیریم با این تفاوت دیگر تکمیل ظرفیت نداریم و این نگرانی پذیرش دانشجو در وقت مقرر با این اقدام برطرف می شود.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور ادامه داد: برای بهمن ماه نیز پذیرش داریم، البته به دو شرط یکی براساس اساسنامه مصوب باشد و دیگر اینکه در قالب کدهای دو باشد، یعنی کاملا به سمت ماموریتی پیش می رویم.
وی اظهار کرد: امسال در خصوص وضعیت دانشگاه ها هم در قالب برنامه و هم در قالب بودجه تاکید شده است، چرا که در گذشته برخی از جاها مدارک دانشگاه های ما را قبول نداشته اند، اما با تاکیدات صورت گرفته این مشکلات برطرف می شود.
امید به بحث جذب مدرسین اشاره و عنوان کرد: در بحث مدرسین و جذب آنها برای آنکه آنها را بهتر جذب کنیم این ماموریت را به خود استان ها تفویض کرده ایم و در حال حاضر سه برابر ظرفیت مورد نظر در دانشگاه های جامع علمی کاربردی مدرس ثبت نام شده است، به نحوی که به ازای 10 هزار نفر اعلام نیاز مراکز، بالای 45 هزار نفر اعلام آمادگی کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: این امکان وجود دارد که هر سال یک یا دو بار در شهریور و یا بهمن جذب مدرس داشته باشیم و مراکزی که تا بهمن ماه اعلام نیاز جدید کنند، جذب نیرو را خواهند داشت.
وی از تاخیر اجرایی برنامه ششم توسعه سخن به میان آورد و گفت: اجرای برنامه ششم توسعه عملا 4 ساله است.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور ادامه داد: در چشم انداز برنامه ششم توسعه مقرر شد که در سال 99 جمعیت دانشجویی به 4 میلیون و 300 هزار نفر برسد اما این اتفاق در سال 95 محقق شد.
وی با بیان این مطلب که ظرفیت دانشگاه ها در سال گذشته یک میلیون و 800 هزار نفر بود که 600 هزار دانشجوی متقاضی داشته ایم، عنوان کرد: در سال 95 حدود 850 هزار نفر ظرفیت دانشگاه های جامع علمی کاربردی اعلام شد که 170 هزار دانشجو توانستیم پذیرش کنیم، به گونه ای که به طور متوسط در هر مرکز 150 دانشجو پذیرفته است.
امید با اشاره به اینکه به ازای هر 5 صندلی دانشگاه علمی کاربردی یک متقاضی وجود داشته است، تصریح کرد: جمعیت دانشجوی ما در نیمه دوم سال تحصیلی 95 از 450 هزار نفر کمتر شد و در سال 96 به زیر 400 هزار نفر رسیده است که به طور میانگین در هر مرکز ما کمتر از 400 دانشجو وجود دارد.
وی در 34 مرکز جامع علمی کاربردی استان کرمان 11 هزار دانشجو وجود دارد، اظهار کرد: سیر نزولی متقاضیان دانشجویان در دو برنامه توسعه ادامه دارد.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور تربیت دانشجویان مهارتی را از فرصت های ایجاد شده در برنامه ششم توسعه برای دانشگاه های جامع علمی کاربردی دانست و عنوان کرد: در ابتدای برنامه ششم توسعه حدود 20 درصد جمعیت دانشجوی کشور باید دانشجویان مهارتی و در پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد جمعیت دانشجوی مهارتی باید تربیت و تحویل جامعه داده شود.
وی با بیان این مطلب که 1 میلیون و 200 هزار دانشجوی مهارتی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه یک سوم این دانشجوی مهارتی را دانشگاه های علمی کاربردی تربیت می کند، این یک فرصت برای دانشگاه های علمی کاربردی است.
امید از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای دانشگاه های علمی کاربردی در بودجه 96 خبر داد و مطرح کرد: دانشگاه های جامع علمی کاربردی می توانند دانشگاه های بین المللی ایجاد کنند و این موارد نشان دهنده این است که دولت از دانشگاه هایی که دانشجوی مهارتی تربیت می کنند، حمایت می کند.
وی با بیان آنکه دانشگاه های دولتی نیز در حال حاضر ظرفیت های آنها نیز به صورت کامل تکمیل نمی شود، بیان کرد: برای آنکه دانشگاه های جامع علمی کاربردی را در مسیر واقعی قرار دهیم، اهدافی را برای آنها مشخص کرده ایم.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور مامور گرایی را یکی از اهدافی که برای دانشگاه ها مشخص کرده اند، دانست و تصریح کرد: در ابتدای تشکیل دانشگاه های جامع علمی کاربردی مقرر شد که در محیط کار تاسیس شوند و هر دانشگاه براساس حرفه خود، دانشجو پرورش دهد.
وی به کاهش کد رشته ها از سال گذشته اشاره و افزود: در سال گذشته از 18 هزار کد رشته، 13 هزار کد رشته پذیرفتیم و همچنین در سال جاری 8 هزار کد رشته پذیرفیتم و در سال آینده فقط 5 هزار کد رشته پذیرفته خواهد شد.
امید توسعه کیفی را از دیگر اهداف برشمرد و ادامه داد: در بحث کیفیت اصلا کوتاه نمی آییم، دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که معاون نظارت دارد که بر مراحل تحصیل، تربیت و پذیرش دانشجو نظارت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اگر ثابت کنیم که می توانیم افراد کارآفرین و خلاق تربیت کنیم، این امر خود به اندازه کافی دلیل بر جذب دانشجو است.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور فعالیت های بین المللی از دیگر اقدامات دانشگاه جامع علمی کابردی نام برد و ادامه داد: در استان کرمان حدود 3 مرکز است که می توانند کارهای بین المللی انجام دهند، به گونه ای که می توانند دانشجوی غیر ایرانی را جذب کنند و همچنین در کشورهای دیگر می توانند مرکز دانشگاهی ایجاد کنند.
وی فناوری را هدف دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی بر شمرد و افزود: برای مراکزی توان ایجاد مرکز رشد دارند از آنها، ما حمایت خواهیم کرد، شایان ذکر است که مجوز ایجاد صندوق را نیز اخذ کرده ایم.
امید اظهار کرد: در این دوران گذار، ظزفیت سازی برای توسعه دوره های کوتاه مدت انجام دهید، قابل توجه است که مجوز آن اخذ شده است و همچنین یکی از برنامه های سال جاری ما این است که در بین مردم ارزش مهارت و هنر را فرهنگسازی کنیم.
وی با بیان اینکه اگر روزی همه ما مشتری محصول خودمان باشیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران نیز مشتری کار ما باشند، افزود: امسال در شهریور ماه هم زمان یا قبل از سایر دانشگاه ها دانشجو می پذیریم با این تفاوت دیگر تکمیل ظرفیت نداریم و این نگرانی پذیرش دانشجو در وقت مقرر با این اقدام برطرف می شود.
رییس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور ادامه داد: برای بهمن ماه نیز پذیرش داریم، البته به دو شرط یکی براساس اساسنامه مصوب باشد و دیگر اینکه در قالب کدهای دو باشد، یعنی کاملا به سمت ماموریتی پیش می رویم.
وی اظهار کرد: امسال در خصوص وضعیت دانشگاه ها هم در قالب برنامه و هم در قالب بودجه تاکید شده است، چرا که در گذشته برخی از جاها مدارک دانشگاه های ما را قبول نداشته اند، اما با تاکیدات صورت گرفته این مشکلات برطرف می شود.
امید به بحث جذب مدرسین اشاره و عنوان کرد: در بحث مدرسین و جذب آنها برای آنکه آنها را بهتر جذب کنیم این ماموریت را به خود استان ها تفویض کرده ایم و در حال حاضر سه برابر ظرفیت مورد نظر در دانشگاه های جامع علمی کاربردی مدرس ثبت نام شده است، به نحوی که به ازای 10 هزار نفر اعلام نیاز مراکز، بالای 45 هزار نفر اعلام آمادگی کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: این امکان وجود دارد که هر سال یک یا دو بار در شهریور و یا بهمن جذب مدرس داشته باشیم و مراکزی که تا بهمن ماه اعلام نیاز جدید کنند، جذب نیرو را خواهند داشت.
