سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان:
با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار در جشن نو دانشجویان این دانشگاه گفت: با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند.
دکتر مهرابی افزود: به دلیل سبقه دانشگاهی و تدریس 27 ساله در دانشگاههای مختلف این نکته را می گویم که تعاریف مختلفی در دنیا از دانشگاه وجود دارد، اما از نگاه بنده تعریف حضرت امام (ره) جامع ترین و کامل ترین صحبت است. ایشان می فرمایند؛ دانشگاه کارخانه آدم سازی است.
وی ادامه داد: با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند و دانشجویان بواسطه مهارتی بودن دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفه ای می تواند براحتی جذب بازار کار شده و درآمد کسب کنند. مهارت واژه ای است که انتها ندارد و دانشجو می تواند به مرور زمان مهارت های خود را افزایش دهد.
سرپرست معاونت اقتصادی استاندار عنوان کرد: در هنگام ورود به دانشگاه مسیر و رشته تحصیلی خود را با دقت و علاقه انتخاب کنید و یک مهارت را عالی یاد بگیرید. بزرگترین بیت المال عمر این جوانان است که باید از اتلاف وقت آنها در دانشگاهها جلوگیری شود.
دکتر مهرابی ادامه داد: بیشتر مشاغلی که 50 سال پیش وجود داشته اند امروز کارایی ندارند و عده ای از مشاغل یا رو به زوالند و یا افول، بعضی ثابت و برخی در حال شکوفایی و عده ای هم در حال انفجار. در جامعه امروز بحث کسب و کارها بسیار حائز اهمیت هستند.
در ادامه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان به ارائه توضیحاتی در خصوص رسالت و مأموریت این دانشگاه پرداخت و ضمن معرفی مراکز آموزش علمی کاربردی استان و با اشاره به نقش مؤثر این مراکز در ارتقای دانش، مهارت و توانمندی های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه ای افراد در حوزه های مختلف جامعه، ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت و توانمندی موجود در مراکز آموزش علمی کاربردی استان از جمله مراکز نوآوری، برگزاری رویدادهای شتاب، فعالیتهای پژوهشی و اجرای دوره های کوتاه مدت و مقطع دار، زمینه اشتغال مهارت آموزی در جامعه و صنعت ایجاد گردد.
دکتر ایرانمنش افزود: آموزش با هدف ایجاد اشتغال و کار آفرینی و انجام آموزشهای شغل محور با اولویت نیازسنجی شغلی و بعد اجرای دوره های آموزشی، پویایی دانشگاه در ایجاد دوره های آموزش جدید توجه توامان به جنبه های علمی و کاربردی، پر کردن خلاء فقدان مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاهها و اصلاح هرم نیروی انسانی صنایع در بخش تکنیسین از مهمترین اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد.
وی دوره های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی را باتوجه به نیازهای جامعه در 4 گروه صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنر برشمرد و گفت: این دوره ها با همکاری گروههای مرتبط شغلی تدوین و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش های 30 درصد نظری و 70 درصد عملی می تواند وارد شغل مورد نظر خود شده و یا حتی اقدام به تاسیس شرکت های دانش بنیان کرده و کارآفرین آن حوزه شوند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان خاطر نشان کرد: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است. خوشبختانه استقبال بیش از حد ظرفیت متقاضیان نشان دهنده حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است. نظام آموزش عالی کشورهای توسعهیافته نشان میدهد حدود 70درصد نظام آموزشی این کشورها به آموزشهای مهارتی با هدف تربیت تکنسین اختصاص دارد و صرفا 30 درصد نظام آموزشی در مسیر تولید علم و دانش حرکت میکند. این درحالی است که سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی ایران بسیار کمتر از کشورهای توسعهیافته یا درحال توسعه است. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزشهای کشور مهارتی شوند که در حال حاضر ۱۴ درصد این برنامه محقق شده و دولت سیزدهم به دنبال اجرای این قانون با کمک دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
گفتنی است این مراسم با جلسه توجیهی مجموعه قوانین و مقررات آموزش برای دانشجویان به پایان رسید.
