رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان؛
جنس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارتی و کاربردی است و از بقیه دانشگاهها متفاوت است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: جنس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارتی و کاربردی است و از بقیه دانشگاهها متفاوت است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در دیدار با دکتر مسعود ایرانمنش سرپرست واحد استانی با اعلام این خبر، افزود: جنس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارتی و کاربردی است و از بقیه دانشگاهها متفاوت است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: باتوجه به آمارههای موجود در جامعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه بازار کار خوب ورود کرده است، هم در حوزه کاربردی و هم در بعد مهارتی فارغ التحصیلان.
دکتر رودری ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی ظرفیت بسیار خوبی برای آموزش متقاضیان جهت ورود به بازار کار است و در این راستا در صنایع و حرف دیگر متقاضیان زیادی وجود دارد که این آموزش ها راببینند و ما باید به درستی این آموزش ها را احصا کنیم.
وی افزود: در استان جوانان بیکار زیادی وجود دارد و باید با آموزش، نیازهای مهارتی استان را احصا کنیم. بر اساس نیاز سنجی سالهای گذشته در صنایع حدود 60 مهارت وجود دارد که باید برای آن آموزش دیده شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یکی از کارهای مهم را آموزش در حوزه روستایی دانست و گفت: در سال 1400 حدود 300 میایارد تومان از وام تبصره 18 جذب نشده است. در حوزه صنایع اشتغالزای روستایی وام 6 درصد داده می شود که اعتبارات آن هنوز مانده است.
در ابتدا سرپرست دانشگاه جامع علمیکاربردی استان کرمان، به ارائه توضیحاتی در خصوص رسالت و مأموریت این دانشگاه پرداخت و ضمن معرفی مراکز آموزش علمی کاربردی استان و با اشاره به نقش مؤثر این مراکز در ارتقای دانش، مهارت و توانمندی های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه ای افراد در حوزه های مختلف جامعه، ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت و توانمندی موجود در مراکز آموزش علمی کاربردی استان از جمله مراکز رشد و نوآوری، برگزاری رویدادهای شتاب، ایجاد خانه های خلاق و اجرای دوره های کوتاه مدت، زمینه اشتغال مهارت آموزی در جامعه و صنعت ایجاد گردد.
دکتر ایرانمنش افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی، تنها دانشگاه دولتی می باشد که در راستای اصل 44 پیش بینی شده است که وظیفه سیاست گذاری و نظارت را برعهده گرفته و اجرا را به بخش خصوصی که همان مراکز آموزش علمی کاربردی هستند واگذار نموده است.
وی یکی از مزیتهای این دانشگاه را تدوین سریع دوره ها دانست و گفت: با توجه به وجود شورای برنامه ریزی درسی در دانشگاه در مدت زمانی کوتاهی برای پاسخگویی سریع به بازار کار دوره مورد نظر تدوین و تصویب می شود که این موضوع چالاکی، پویایی و انعطاف پذیری دانشگاه جامع علمی کاربردی را بیان می کند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان گفت: با نگاهی به سرانه دانشجویان دانشگاههای ایران میبینیم که سرانه دانشگاه جامع علمی کاربردی که 750 هزار تومان برای یک دانشجو است به نسبت دانشگاه آزاد که رقمی معادل 12 میلیون تومان و دانشگاه های دولتی که 62 میلیون تومان است، عدد بسیار ناچیزی است و این عدم وابستگی به بودجه های دولتی این دانشگاه را نشان می دهد.
دکتر ایرانمنش ادامه داد: اگر بخواهیم خروجی دانشگاهها در بازار کار موفق شوند، باید مهارت یاد بگیرند و برای مهارت آموزی باید وارد خانه های خلاق شوند تا بتوانند کارآفرین شوند. این دانشگاه آمادگی لازم برای اجرای دوره های کوتاه مدت در جهت کمک به فارغ التحصیلان بقیه دانشگاهها را دارد.
در پایان با توجه به محدودیت اعتبارات و منابع دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر ایرانمنش خواستار استفاده از منابع استانی را برای انجام فعالیتهای واحد استانی کرمان در راستای رسالت و ماموریتها تین دانشگاه از جمله آموزش اشتغالزا، فعالیتهای فناورانه و امور فرهنگی شد.
گفتنی است در این خصوص راهکارهایی توسط ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه و مقرر گردید موارد اعلام شده از طریق امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری شود.
